ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ UNI – PHARMA ABEE

Πίνακας Περιεχομένων:

1.  Σκοπός και πεδίο εφαρμογής της Πολιτικής

2.  Νομικό Πλαίσιο

3.  Ορισμοί

4.  Υποχρεώσεις και δικαιώματα των Εργαζομένων

4.1 Υποχρεώσεις Εργαζομένων

4.2 Δικαιώματα Εργαζομένων

5.  Υποχρεώσεις και δικαιώματα της Εταιρείας

5.1 Υποχρεώσεις Εταιρείας

5.2 Δικαιώματα Εταιρείας

6.  Εκτίμηση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία

7.   Μέτρα για την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό, την παρακολούθηση και την αντιμετώπιση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία

8.  Διαχείριση εσωτερικών καταγγελιών. Διαδικασία υποδοχής και εξέτασης καταγγελιών περιστατικών βίας και παρενόχλησης στην εργασία

8.1 Βασικές αρχές

8.2 Αντικείμενο καταγγελιών

9.   Ανωνυμία καταγγέλλοντος

10. Προστασία καταγγέλλοντος και καταγγελλόμενου

11. Αρμόδια Αρχή για την υποβολή καταγγελιών – Διαδικασία υποβολής καταγγελιών

12. Διαχείριση, αξιολόγηση καταγγελιών

13. Συνέπειες επί διαπίστωσης παραβιάσεων

14. Τήρηση αρχείου

15. Προσωπικά Δεδομένα

16. Τελικές Διατάξεις

1. Σκοπός και πεδίο εφαρμογής της Πολιτικής

Σκοπός της παρούσας Πολιτικής είναι η δημιουργία και η εδραίωση ενός περιβάλλοντος εργασίας το οποίο σέβεται, προωθεί και διασφαλίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και το δικαίωμα κάθε προσώπου σε έναν κόσμο εργασίας χωρίς βία και παρενόχληση. Μέσω της παρούσας Πολιτικής τίθεται ένα ολοκληρωμένο, συνεκτικό και σύγχρονο πλαίσιο κανόνων και εσωτερικών διαδικασιών για την πρόληψη, την αντιμετώπιση και την καταπολέμηση των μορφών συμπεριφοράς βίας και παρενόχλησης στην εργασία και την εσωτερική διαχείριση καταγγελιών που αφορούν στα περιστατικά αυτά.

Η Εταιρεία παρέχει ένα υγιές και ασφαλές περιβάλλον εργασίας σε όλους τους εργαζομένους της, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα μιας εργασιακής νοοτροπίας που βασίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Για να διασφαλίσει ένα ασφαλές περιβάλλον εργασίας και να αποτρέψει περιστατικά βίας εντός της επιχείρησης, όλοι οι εργαζόμενοι της Εταιρείας, θα πρέπει να λάβουν γνώση και να κατανοήσουν τις προβλέψεις της παρούσας Πολιτικής.

Η Εταιρεία δηλώνει ότι επιδεικνύει μηδενική ανοχή σε περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία και υιοθετεί όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη και την εξάλειψή τους, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας. Η Εταιρεία αναγνωρίζοντας τη σοβαρή ευθύνη που έχει ως εργοδοτικός φορέας, απαγορεύει αυστηρά κάθε μορφής διάκριση, βία και παρενόχληση που εκδηλώνεται κατά τη διάρκεια της εργασίας, είτε συνδέεται με αυτή είτε προκύπτει από αυτή.

Η Εταιρεία λαμβάνει υπόψη της και αναγνωρίζει ότι η βία και παρενόχληση στον κόσμο της εργασίας επηρεάζει την ψυχολογική, σωματική και σεξουαλική υγεία και αξιοπρέπεια του ατόμου καθώς και το οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον δημιουργώντας αρνητικές συνέπειες στις εργασιακές σχέσεις, στην παροχή κινήτρων στον εργαζόμενο και στην παραγωγικότητα.

Η παρούσα Πολιτική εφαρμόζεται σε όλο το προσωπικό της Εταιρείας (εφεξής η «Εταιρεία») ανεξάρτητα από το συμβατικό του καθεστώς, συμπεριλαμβανομένων των απασχολούμενων με σύμβαση εργασίας, έργου, ανεξαρτήτων υπηρεσιών και προσωρινής απασχόλησης, έμμισθης εντολής, των απασχολούμενων μέσω τρίτων παρόχων υπηρεσιών, καθώς και σε άτομα που παρακολουθούν κατάρτιση, συμπεριλαμβανομένων των ασκούμενων και των μαθητευόμενων, εθελοντές, υποψήφιοι εργαζόμενοι, άτομα που ασκούν την εξουσία, τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του εργοδότη, εργαζόμενους των οποίων η σχέση εργασίας έχει καταγγελθεί ή λήξει (εφεξής και για λόγους συντομίας οι «Εργαζόμενοι»).

Η Εταιρεία δια της παρούσας Πολιτικής, δεσμεύεται ότι έχει υιοθετήσει όλα τα μέτρα και τις υποχρεώσεις που αφορούν στην εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους ΙΙ του ν.4808/2021 για την πρόληψη και την αντιμετώπιση κάθε μορφής βίας και παρενόχλησης στο χώρο εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της βίας και παρενόχλησης λόγω φύλου και της σεξουαλικής παρενόχλησης και εφαρμόζει προς τούτο την παρούσα Πολιτική, η οποία καταρτίστηκε σύμφωνα ιδίως με τα άρθρα 9 και 10 τουν.4808/2021.

Η Εταιρεία ως υπεύθυνη για την υποδοχή και τη διαχείριση καταγγελιών σύμφωνα με τους όρους της παρούσας Πολιτικής, δεσμεύεται αφενός ως προς την τήρηση του απορρήτου και της ασφάλειας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία συλλέγονται κατά την ενάσκηση των αρμοδιοτήτων της, και αφετέρου για τη συμμόρφωσή της με τους εφαρμοστέους νόμους και κανονισμούς σχετικά με την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των φυσικών προσώπων.

2. Νομικό Πλαίσιο

Οι διαδικασίες και οι απαιτήσεις που περιγράφονται στις παρακάτω ενότητες διέπονται από και συμμορφώνονται πλήρως με το ισχύον σχετικό νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, ιδίως με το ακόλουθο, όπως κάθε φορά ισχύει:

  • ν.4808/2021 (ΦΕΚ Α 101/19.6.20210) «Για την Προστασία της Εργασίας – Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» – Κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας – Κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για το Πλαίσιο Προώθησης της Ασφάλειας και της Υγείας στην Εργασία – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής ζωής, άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις», ιδίως τα άρθρα 9, 10, 11 και 12.
  • ν.4604/2019 (ΦΕΚ Α’ 50/26.03.2019) «Προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων, πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης βίας – Ρυθμίσεις για την απονομή Ιθαγένειας – Διατάξεις σχετικές με τις εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση – Λοιπές διατάξεις».
  • ν.3896/2010 (ΦΕΚ Α’ 207/08.12.2010) «Εφαρμογή της αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών σε θέματα εργασίας και απασχόλησης – Εναρμόνιση της κείμενης νομοθεσίας με την Οδηγία 2006/54/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Ιουλίου 2006 και άλλες συναφείς διατάξεις».
  • ν.4531/2018 (ΦΕΚ Α’ 62/05.04.2018) «Ι) Κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας και προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας, ΙΙ) Ενσωμάτωση της 2005/214/ΔΕΥ απόφασης-πλαίσιο, όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση-πλαίσιο 2009/299/ΔΕΥ, σχετικά με την εφαρμογή της αρχής της αμοιβαίας αναγνώρισης επί χρηματικών ποινών και ΙΙΙ) Άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις
  • ν.4601/2019 (ΦΕΚ Α΄ 95/11.06.2019) «Κύρωση του Ποινικού Κώδικα», ιδίως άρ. 308 επ. («Εγκλήματα κατά της σωματικής ακεραιότητας») και 337 («Προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας»).
  • ν.4443/2016 (ΦΕΚ Α 232/9.12.2016) «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2000/43/ΕΚ περί εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης προσώπων ασχέτως φυλετικής ή εθνοτικής τους καταγωγής, της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ για τη διαμόρφωση γενικού πλαισίου για την ίση μεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία και της Οδηγίας 2014/54/ΕΕ περί μέτρων που διευκολύνουν την άσκηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων στο πλαίσιο της ελεύθερης κυκλοφορίας των εργαζομένων, II) λήψη αναγκαίων μέτρων συμμόρφωσης με τα άρθρα 22, 23, 30, 31 παρ. 1, 32 και 34 του Κανονισμού 596/2014 για την κατάχρηση της αγοράς και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/6/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και των Οδηγιών της Επιτροπής 2003/124/ΕΚ, 2003/125 ΕΚ και 2004/72/ΕΚ και ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/57/ΕΕ περί ποινικών κυρώσεων για την κατάχρηση αγοράς και της εκτελεστικής Οδηγίας 2015/2392, III) ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/62 σχετικά με την προστασία του ευρώ και άλλων νομισμάτων από την παραχάραξη και την κιβδηλεία μέσω του ποινικού δικαίου και για την αντικατάσταση της απόφασης – πλαισίου 2000/383/ΔΕΥ του Συμβουλίου και IV) Σύσταση Εθνικού Μηχανισμού Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στα σώματα ασφαλείας και τους υπαλλήλους των καταστημάτων κράτησης και άλλες διατάξεις
  • Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας «για την Εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στο χώρο εργασίας» (ILO).

Περαιτέρω, η παρούσα Πολιτική συμβιβάζεται και συμπληρώνεται από τα κανονιστικά κείμενα της Εταιρείας, όπως κάθε φορά ισχύουν.

3. Ορισμοί

Βάσει της κείμενης νομοθεσίας, οι παρακάτω έννοιες νοούνται ως εξής:

  • «βία και παρενόχληση» : μορφές συμπεριφοράς, πράξεις, πρακτικές ή απειλές αυτών, που αποσκοπούν, οδηγούν ή ενδέχεται να οδηγήσουν σε σωματική, ψυχολογική, σεξουαλική ή οικονομική βλάβη, είτε εκδηλώνονται μεμονωμένα είτε κατ’ επανάληψη.
     
  • «παρενόχληση» : μορφές συμπεριφοράς, που έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος, ανεξαρτήτως εάν συνιστούν μορφή διάκρισης, και περιλαμβάνουν και την παρενόχληση λόγω φύλου ή για άλλους λόγους διάκρισης.
     
  • «βία και παρενόχληση λόγω φύλου» : μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με το φύλο ενός προσώπου, οι οποίες έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου αυτού και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος κατά το άρ. 2 του ν.3896/2010 και την παρ. 2 του άρ. 2 του ν.4443/2016. Οι μορφές συμπεριφοράς αυτές περιλαμβάνουν και τη σεξουαλική παρενόχληση του ν.3896/2010 καθώς και μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση, την ταυτότητα ή τα χαρακτηριστικά φύλου του προσώπου.
     
  • «βία και παρενόχληση στην εργασία» : σειρά απαράδεκτων μορφών συμπεριφοράς και πρακτικές ή απειλές αυτών είτε εκδηλώνονται μεμονωμένα ή κατ’ επανάληψη, που αποσκοπούν, οδηγούν ή ενδέχεται να οδηγήσουν σε σωματική, ψυχολογική, σεξουαλική ή οικονομική βλάβη και μπορούν να λάβουν χώρα είτε κατά τη διάρκεια είτε προκύπτουν από εργασία ιδίως: (α) στον χώρο εργασίας της Εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων δημόσιων και ιδιωτικών χώρων που αποτελούν χώρους εργασίας και χώρων όπου οι Εργαζόμενοι παρέχουν εργασία, λαμβάνουν αμοιβή, κάνουν διάλειμμα ιδίως για ανάπαυση ή για φαγητό, σε χώρους ατομικής υγιεινής και φροντίδας, αποδυτηρίων ή καταλυμάτων που παρέχει η Εταιρεία, σε εταιρικές ή ομιλικές συναντήσεις, συνέδρια και εκδηλώσεις συνδεόμενες με την εργασία είτε στις εγκαταστάσεις της Εταιρείας είτε εκτός, είτε με φυσική παρουσία, είτε διαδικτυακά ή τηλεφωνικά (β) στις μετακινήσεις από και προς την εργασία, τις λοιπές μετακινήσεις, τα ταξίδια, την εκπαίδευση, καθώς και τις εκδηλώσεις και τις κοινωνικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την εργασία και, (γ) κατά τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την εργασία συμπεριλαμβανομένων εκείνων που πραγματοποιούνται μέσω τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας και (δ) σε καταλύματα που παρέχονται από τον εργοδότη.

    Η παρενόχληση περιλαμβάνει, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά τα εξής:
     
  • Οπτικές μορφές παρενόχλησης, π.χ. αφίσες, κινούμενα σχέδια, γελοιογραφίες, φωτογραφίες ή σχέδια που είναι υποτιμητικά.
  • Αντεκδίκηση ή εκφοβισμό για την περίπτωση αναφοράς ή απειλής αναφοράς οποιασδήποτε από τις προαναφερθείσες μορφές παρενόχλησης ή για τη συνεργασία στη διερεύνηση περιστατικού παρενόχλησης.
  • Λεκτική παρενόχληση, συμπεριλαμβανομένων π.χ. υβριστικών σχολίων, προσβολής ή κατηγορίας.
  • Σωματική παρενόχληση, συμπεριλαμβανομένης π.χ. της φυσικής παρεμβολής στην κανονική εργασία ή κίνηση.

Παρενόχληση λόγω φύλου και σεξουαλική παρενόχληση

Παρενόχληση λόγω φύλου συνιστούν οι μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με το φύλο ενός προσώπου, οι οποίες έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου αυτού και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος. Οι μορφές συμπεριφοράς αυτές περιλαμβάνουν και τη σεξουαλική παρενόχληση, καθώς και μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με το σεξουαλικό προσανατολισμό. Ειδικότερα, ως σεξουαλική παρενόχληση ορίζεται μία ανεπιθύμητη συμπεριφορά σεξουαλικής φύσης, που περιλαμβάνει ανεπιθύμητες σεξουαλικές προτάσεις, αίτημα για σεξουαλικές χάρες και κάθε άλλη ανεπιθύμητη σωματική ή λεκτική πράξη σεξουαλικής φύσης. Προς επεξήγηση και κατανόηση, παραδείγματα σεξουαλικής παρενόχλησης είναι τα ακόλουθα:

  • Η προσφορά παροχών (π.χ. επαγγελματική ανέλιξη, μπόνους προαγωγή) ως αντάλλαγμα για σεξουαλικές χάρες.
  • Η αντεκδίκηση ή απειλή για αντίποινα μετά από απόρριψη σεξουαλικών προτάσεων.
  • Μορφές οπτικής συμπεριφοράς όπως άσεμνες χειρονομίες, προβολή προσβλητικών αρχείων, φωτογραφιών, υλικών ηλεκτρονικής και έντυπης μορφής (π.χ. email, φωνητικά αρχεία, κλπ) γελοιογραφίες ή οποιοδήποτε υλικό με άσεμνους ή σεξουαλικούς υπαινιγμούς.
  • Μορφές λεκτικής συμπεριφοράς, όπως υποτιμητικά σχόλια, σεξουαλικά υπονοούμενα, χρήση άσεμνης γλώσσας ή «αστεία» σεξουαλικού περιεχομένου, προφορικές σεξουαλικές παρενοχλήσεις ή προτάσεις, σεξουαλικά ή υπαινικτικά σχόλια σε συζήτηση, γράμματα, προσκλήσεις, σημειώσεις ή λοιπά σχόλια.
  • Σωματική επαφή όπως πχ. αγγίγματα, τσιμπήματα, χειρονομίες σεξουαλικής φύσης, χτυπήματα, σπρωξίματα κλπ.
  • Σημειώνεται, ότι οι ανωτέρω πράξεις είναι ενδεικτικές και δεν αποτελούν εξαντλητικό και αποκλειστικό κατάλογο απαγορευμένων πράξεων.

«Αρμόδια Αρχή»: πρόσωπο ορισμένο από την Εταιρεία που έχει την αρμοδιότητα για τους σκοπούς της παρούσας Πολιτικής να καθοδηγεί και να ενημερώνει τους Εργαζόμενους για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία, καθώς και να επιλαμβάνεται τυχόν καταγγελιών που αφορούν σε περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία και να λαμβάνει τις τελικές αποφάσεις αναφορικά με τον τρόπο καταπολέμησής τους. Ως αρμόδια Αρχή ορίζεται η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού της Εταιρείας.

«καταγγέλλων»: Εργαζόμενος της Εταιρείας, που υπέστη ο ίδιος, έγινε μάρτυρας ή αντιλήφθηκε περιστατικό/ά βίας και παρενόχλησης στην εργασία ή/και ενδοοικογενειακής βίας. Οι καταγγέλλοντες υποχρεούνται βάσει της παρούσας Πολιτικής, να αναφέρουν περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία στην αρμόδια Αρχή.

4. Yποχρεώσεις και δικαιώματα Εργαζομένων

4.1 Υποχρεώσεις Εργαζομένων

Όλοι οι Εργαζόμενοι είναι οι τελικώς υπεύθυνοι και υπόλογοι για τις πράξεις τους και αναμένεται τουλάχιστον να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με σεβασμό και να απέχουν από συμπεριφορές βίας και παρενόχλησης στην εργασία. Ειδικότερα, στα πλαίσια της παρούσας οι Εργαζόμενοι υποχρεούνται:

  1. Να διαβάσουν, κατανοήσουν και να τηρούν τις προβλέψεις της παρούσας Πολιτικής.
  2. Να απέχουν από κάθε μορφή βίας και παρενόχλησης που εκδηλώνεται κατά τη διάρκεια της εργασίας είτε συνδέεται με αυτήν είτε προκύπτει από αυτήν, συμπεριλαμβανομένης της βίας και παρενόχλησης λόγω φύλου και της σεξουαλικής παρενόχλησης.
  3. Να καταγγείλουν αμελλητί περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία τα οποία υπέστησαν οι ίδιοι ή υπέπεσαν στην αντίληψή τους στην αρμόδια Αρχή, προς άμεση διερεύνησή τους και λήψη των ενδεδειγμένων μέτρων.
  4. Να συνδράμουν με κάθε δυνατό τρόπο την αρμόδια Αρχή στη διερεύνηση καταγγελλόμενων περιστατικών βίας και παρενόχλησης στην εργασία, εφόσον τους ζητηθεί.
  5. Να ενημερώνονται από τo πρόσωπο αναφοράς και τον ιατρό εργασίας σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους βίας και παρενόχλησης στην εργασία και τα σχετικά μέτρα πρόληψης και προστασίας από αυτά καθώς και τις εφαρμοζόμενες διαδικασίες για τη διερεύνηση και αντιμετώπισή τους σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 7 και επόμενα της παρούσας.
  6. Ο εργαζόμενος ή τρίτος που ασκεί οποιασδήποτε μορφής απαγορευμένη συμπεριφορά, θα πρέπει να γνωρίζει ότι είναι αποκλειστικά και πλήρως υπεύθυνος για τις πράξεις του.

4.2 Δικαιώματα Εργαζομένων

Στα πλαίσια της παρούσας, όλοι οι Εργαζόμενοι που θίγονται από περιστατικό βίας και παρενόχλησης κατά την πρόσβαση στην απασχόληση ή κατά τη διάρκεια της εργασιακής τους σχέσης ή ακόμη και αν η σύμβαση ή σχέση εργασίας στο πλαίσιο της οποίας φέρεται ότι εκδηλώθηκε το περιστατικό ή η παραβατική συμπεριφορά έχει λήξει, έχουν τα εξής δικαιώματα:

  1. Να αξιώνουν ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον εργασίας, όπου απολαμβάνουν σεβασμού και δεν θίγεται η αξιοπρέπειά τους.
  2. Nα καταγγέλλουν στην αρμόδια Αρχή, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 8 επόμενα της παρούσας, αξιώνοντας την τήρηση σχετικής εμπιστευτικότητας, περιστατικά βίας ή/και παρενόχλησης στην εργασία, τα οποία υπέστησαν οι ίδιοι ή των οποίων οι ίδιοι είναι μάρτυρες ή που με άλλον τρόπο υπέπεσαν στην αντίληψή τους, παρέχοντας όποια στοιχεία και πληροφορίες τυχόν έχουν στη διάθεσή τους, προς το σκοπό ελέγχου της βασιμότητας της καταγγελίας και αξιώνοντας τη λήψη των ενδεδειγμένων μέτρων, όπως σύσταση συμμόρφωσης προς τον καταγγελλόμενο, αλλαγή θέσης, ωραρίου, τόπου ή τρόπου παροχής της εργασίας κ.λπ.
  3. Nα αναφέρουν στο αρμόδιο για την υποδοχή των καταγγελιών όργανο, αξιώνοντας την τήρηση σχετικής εμπιστευτικότητας, περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας τα οποία υπέστησαν οι ίδιοι ή των οποίων οι ίδιοι είναι μάρτυρες ή που με άλλον τρόπο υπέπεσαν στην αντίληψή τους, εφόσον αυτά έχουν αντίκτυπο και στην εργασιακή τους σχέση και επηρεάζουν την ψυχολογική και σωματική τους κατάσταση.
  4. Να αξιώνουν πληροφορίες σχετικές με πιθανούς κινδύνους βίας και παρενόχλησης, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής παρενόχλησης στην εργασία και τα σχετικά μέτρα πρόληψης και καταπολέμησης τους από την αρμόδια Αρχή ή/και, τους διοικητικά προϊσταμένους τους και τον ιατρό εργασίας.
  5. Πέραν του δικαιώματος υποβολής εσωτερικής καταγγελίας για περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία στην αρμόδια Αρχή, σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο 11 της παρούσας, υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο ο Εργαζόμενος που τυγχάνει θύμα περιστατικού βίας και παρενόχλησης στην εργασία, ακόμα κι αν έχει λήξει η σχέση στο πλαίσιο της οποίας φέρεται ότι εκδηλώθηκε σε βάρος του το περιστατικό ή η συμπεριφορά, έχει τα δικαιώματα του άρθρου 12 παρ. 1 του ν.4808/2021 και συγκεκριμένα:
    (α) το δικαίωμα αξίωσης δικαστικής προστασίας.
    (β) το δικαίωμα προσφυγής ενώπιον της Επιθεώρησης Εργασίας και του Συνηγόρου του Πολίτη ως φορέα προώθησης και εποπτείας της αρχής της ίσης μεταχείρισης, σύμφωνα με το ν.3896/2010 και ν.4443/2016.
  6. Εφόσον ο ίδιος ο Εργαζόμενος είναι θύμα περιστατικού βίας και παρενόχλησης στην εργασία, δικαιούται να αποχωρήσει προσωρινά, για εύλογο χρόνο από τον εργασιακό χώρο, χωρίς στέρηση μισθού ή άλλη δυσμενή συνέπεια, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως όταν τα ήδη ληφθέντα μέτρα δεν είναι ικανά να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας και παρενόχλησης. Στην περίπτωση αυτή, ο αποχωρών υποχρεούται να ενημερώσει προηγουμένως, και εντός εύλογου χρόνου πριν την αποχώρησή του τον διοικητικό προϊστάμενό του και τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού, αναφέροντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που αιτιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του. Εφόσον δε έχει σταματήσει να υφίσταται ο κίνδυνος ο Εργαζόμενος επιστρέφει στην εργασία του, ενώ σε περίπτωση άρνησής του, η Εταιρεία δικαιούται να προσφύγει στην Επιθεώρηση Εργασίας με αίτημα την επίλυση της διαφορά

5. Υποχρεώσεις και δικαιώματα της Εταιρείας

5.1 Υποχρεώσεις Εταιρείας

Η Εταιρεία υποχρεούται:

  1. Να εξασφαλίζει ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον εργασίας στους Εργαζομένους, επιδεικνύοντας μηδενική ανοχή σε περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία.
  2. Να παραλαμβάνει δια του ορισθέντος σύμφωνα με το άρθρο 3 και 11 οργάνου, να διερευνά και να διαχειρίζεται κάθε καταγγελία σχετική με περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία με εμπιστευτικότητα και σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, καθώς και να μην παρεμποδίζει την παραλαβή, τη διερεύνηση και τη διαχείριση των καταγγελιών αυτών. Να έχει πρόσβαση σε οπτικοακουστικό υλικό που συλλέγεται από τα αρχεία της και σε άλλα πρόσφορα μέσα για τη συλλογή πληροφοριών και στοιχείων κατά την εξέταση των υποβαλλόμενων καταγγελιών και για τη διαπίστωση των καταγγελλομένων.
  3. Σε περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ του θιγόμενου προσώπου και της Αρμόδιας Αρχής, το θιγόμενο πρόσωπο δύναται να διαβιβάζει την καταγγελία απευθείας στη Διοίκηση της Εταιρείας και αυτή με τη σειρά της θα διορίζει αρμόδιο άτομο για τη διερεύνηση του περιστατικού.
  4. Να παρέχει συνδρομή και πρόσβαση σε κάθε αρμόδια δημόσια, διοικητική ή δικαστική Αρχή, τυχόν απαιτηθεί, κατά την έρευνα τέτοιου είδους περιστατικού ή συμπεριφοράς, και εφόσον της ζητηθεί από αυτές.
  5. Να παρέχει στους Εργαζομένους πληροφορίες σχετικές με τους πιθανούς κινδύνους βίας και παρενόχλησης στην εργασία και με τα σχετικά μέτρα πρόληψης και προστασίας, συμπεριλαμβανομένων των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων των Εργαζομένων και της Εταιρείας επί τέτοιων περιστατικών.
  6. Να αναρτά εντός της εταιρείας και να καθιστά προσβάσιμη ενημέρωση για τις διαδικασίες που υφίστανται σε επίπεδο επιχείρησης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 8 επόμενα της παρούσας για την καταγγελία και την αντιμετώπιση περιστατικών βίας και παρενόχλησης στην εργασία συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής παρενόχλησης, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας για τις αρμόδιες σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις διοικητικές και δικαστικές Αρχές.
  7. Να λάβει τα απαραίτητα πρόσφορα και εύλογα μέτρα κατά περίπτωση σε βάρος του καταγγελλόμενου προσώπου προκειμένου να εμποδιστεί και να μην επαναληφθεί παρόμοιο περιστατικό ή συμπεριφοράς βίας και παρενόχλησης στην εργασία, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 12 της παρούσας και με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
  8. Να εκπαιδεύει τα στελέχη του ώστε να αναγνωρίζουν τις διακρίσεις, τη βία και την παρενόχληση στην εργασία και να παρέχουν την απαιτούμενη υποστήριξη στο προσωπικό και τους συνεργάτες της.
  9. Να απαγορεύει τα αντίποινα σε βάρος του θιγόμενου προσώπου και οποιαδήποτε εκδικητική συμπεριφορά ή αντίμετρο για το καταγγελλόμενο περιστατικό.

5.2 Δικαιώματα Εταιρείας

Η Εταιρεία δικαιούται να λάβει κάθε αναγκαίο και πρόσφορο μέτρο κατά περίπτωση σε βάρος του καταγγελλόμενου προσώπου, προκειμένου να εμποδιστεί και να μην επαναληφθεί περιστατικό βίας και παρενόχλησης στην εργασία, σύμφωνα με το άρθρο 12 της παρούσας και με βάση τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας και των κανονιστικών κειμένων της Εταιρείας και υπό την επιφύλαξη προσφυγής του καταγγέλλοντος στις αρμόδιες δικαστικές και διοικητικές Αρχές.

6. Εκτίμηση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία

Η εκτίμηση κινδύνου είναι η διαδικασία αξιολόγησης των κινδύνων από τη χρήση ή απειλή βίας και παρενόχλησης των εργαζομένων, που προκύπτουν από υπαρκτούς κινδύνους (πηγές κινδύνου). Πρόκειται για μια συστηματική εξέταση όλων των πτυχών της εργασίας, η οποία μελετά:

  • Τι θα μπορούσε να προκαλέσει βία και παρενόχληση σε σχέση με το αντικείμενο δραστηριότητας της Εταιρείας μας και τη θέση εργασίας του εκάστοτε εργαζομένου,
  • κατά πόσον θα μπορούσαν να εξαλειφθούν οι πηγές κινδύνου ή όχι,
  • ποια προληπτικά ή προστατευτικά μέτρα έχουν θεσπιστεί ή πρέπει να θεσπιστούν για τον έλεγχο των κινδύνων αυτών.

Η αναγνώριση και η εκτίμηση των πηγών των κινδύνων λαμβάνει χώρα μέσω ερευνών με εξατομικευμένα κριτήρια στους εργαζόμενους, ερωτηματολογίων, συνεντεύξεων με τους εκπροσώπους των εργαζομένων και στατιστικών στοιχείων, όπως σημειώνονται στις εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (EU – OSHA).

Η Εταιρεία δεσμεύεται να ασχολείται συστηματικά με τα αίτια που δύνανται να προκαλέσουν τους κινδύνους βίας και παρενόχλησης στην εργασία, εντοπίζοντας αδύνατα και δυνατά σημεία καθώς και τους τρόπους καταπολέμησης των κινδύνων που εντοπίστηκαν.

Η Εταιρεία δηλώνει ότι προβαίνει σε τακτική εκτίμηση των ψυχοκοινωνικών κινδύνων προκειμένου να υπάρχει άμεση απόκριση στην καταπολέμηση τέτοιων περιστατικών και ανάγκη βελτιώσεων όταν απαιτηθεί.

Σκοπός της Εταιρείας μέσω της παρούσας Πολιτικής είναι να:

  • Προσδιοριστούν οι πηγές κινδύνων που εμφανίζονται στο χώρο εργασίας.
  • Να αξιολογηθούν οι κίνδυνοι που σχετίζονται με τις πηγές αυτές.
  • Να οριστούν τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την προστασία της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων στο πλαίσιο τήρησης των κατά νόμο απαιτήσεων.

Η Εταιρεία εκτιμά ότι τέτοιοι κίνδυνοι πηγάζουν κυρίως από το φύλο, την ηλικία, τις διαφορές στην εθνικότητα, στη θρησκεία, την επαγγελματική κατάρτιση, τις σεξουαλικές προτιμήσεις, την εξωτερική εμφάνιση και το επίπεδο επαγγελματικής απειρίας.

Τα περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία μπορούν να λάβουν ιδίως τις εξής μορφές:

1. Ως παρενόχληση, η οποία ορίζεται εκτός των άλλων μία αδικαιολόγητη συμπεριφορά προς έναν εργαζόμενο, ή μία ομάδα εργαζομένων, που προκαλεί κινδύνους για την υγεία και ασφάλεια του ατόμου. Στον συγκεκριμένο ορισμό «αδικαιολόγητη συμπεριφορά» είναι μία συμπεριφορά που ο μέσος συνετός εργαζόμενος, αναλογιζόμενος το σύνολο των εργασιακών συνθηκών, θεωρεί δυσμενή μεταχείριση, ταπείνωση, υπονόμευση ή απειλή. Ως «συμπεριφορά» νοούνται οι ενέργειες ατόμων ή ομάδας στις οποίες ενδέχεται να περιλαμβάνεται η κατάχρηση εξουσίας. Η ηθική παρενόχληση στο χώρο εργασίας συνιστά παράγοντα κινδύνου που έχει σοβαρές ψυχολογικές προεκτάσεις. Επιπλέον, η παρενόχληση πρέπει να θεωρείται ως αντιδεοντολογική, καταπιεστική συμπεριφορά και συνεπώς απαράδεκτη για το εργασιακό περιβάλλον.

2. Εργασιακός ψυχολογικός εκφοβισμός («mobbing» ή «bullying). Ο όρος “mobbing” δηλώνει την πίεση που ασκείται από μία ομάδα εργαζομένων σε ένα από τα μέλη της. Ο όρος “bulling” δηλώνει μία πρακτική που συνίσταται στο να τίθενται οι εργαζόμενοι υπό συνεχή πίεση. Συνίσταται σε καταχρηστικές συμπεριφορές (χειρονομία, λόγος, συμπεριφορά, στάση κ.ο.κ.) που προσβάλλει, με την επανάληψη ή τη συστηματοποίηση της, την ψυχική ή σωματική ακεραιότητα ενός ατόμου, βάζοντας σε κίνδυνο την εργασία του ή υποβιβάζοντας το εργασιακό κλίμα και δύναται να εμφανίζεται στο πλαίσιο των σχέσεων μεταξύ συναδέλφων ή μεταξύ ανωτέρου και κατωτέρου στην ιεραρχία.

3. Η Εταιρεία δηλώνει ότι απαγορεύονται αυστηρά, τα κατωτέρω αναφερόμενα περιστατικά, όλως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, όπως τα υπονοούμενα, οι κοροϊδίες, τα αισχρά σεξουαλικά ή ρατσιστικά αστεία ή σχόλια, η χρήση προσβλητικής γλώσσας, τα σχόλια για την εξωτερική εμφάνιση ή το χαρακτήρα κάποιου, τα οποία προκαλούν ντροπή ή αμηχανία, η παρακολούθηση, καταδίωξη και η ανεπιθύμητη φραστική ή φυσική επίθεση έναντι κάποιου ατόμου, η αποστολή μηνυμάτων ή οι προτάσεις με σεξουαλικό περιεχόμενο μέσω sms, email, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, φαξ ή επιστολής, οι προσβλητικές και επίμονες ερωτήσεις για την ηλικία, την οικογενειακή κατάσταση κάποιου, την προσωπική του ζωή, τα σεξουαλικά του ενδιαφέροντα ή προτιμήσεις, καθώς και παρόμοιες ερωτήσεις για τη φυλή ή την εθνικότητα του, συμπεριλαμβανομένης και της πολιτισμικής του ταυτότητας και θρησκείας, ο αποκλεισμός από κοινωνικές εκδηλώσεις, συναντήσεις ομάδων εργασίας, διαδικτυακός εκφοβισμός, τα προσβλητικά ηλεκτρονικά μηνύματα, επιστολές και τηλεφωνήματα, οι σεξουαλικές χειρονομίες ή επίμονες προτάσεις για συναντήσεις ή απειλές, οι αγενείς χειρονομίες, τα αγγίγματα και κάθε είδους ανεπιθύμητη σωματική επαφή, η διάδοση κακόβουλων σχολίων ή προσβολή κάποιου κυρίως λόγω διακρίσεων για την ηλικία, το φύλο, το είδος γάμου, την εγκυμοσύνη, τη μητρότητα, την οποιασδήποτε μορφής αναπηρία, τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, τη θρησκεία ή τα πιστεύω του, οι απειλές λεκτικές ή με χειρονομίες, οι βρισιές δημόσια ή κατ’ ιδίαν, η υποτίμηση ή γελιοποίηση ενός ατόμου ή των ικανοτήτων του, είτε ενώπιων του είτε μπροστά σε άλλους, τα ξεσπάσματα θυμού εναντίον κάποιου, η άσκηση επίμονης και αδικαιολόγητης κριτικής.

Οι ανωτέρω κίνδυνοι αξιολογούνται ως σοβαροί, αφορούν όλο το προσωπικό της Εταιρείας και έχουν συνέπειες τόσο στην ψυχολογική όσο και στην σωματική υπόσταση του Εργαζομένου, θύματος της περιγραφόμενης συμπεριφοράς.

7. Μέτρα για την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία και για την παρακολούθησή τους.

Η Εταιρεία με βάση τις υποχρεώσεις της από την ισχύουσα νομοθεσία και σύμφωνα και με τα κανονιστικά της κείμενα λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό και αντιμετώπιση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία, ενδεικτικά με τους ακόλουθους τρόπους:
 

  1. Παρέχοντας στους εργαζόμενους πληροφορίες σχετικές με τους πιθανούς κινδύνους βίας και παρενόχλησης στην εργασία και τα μέτρα που λαμβάνει σε περίπτωση εμφάνισης τέτοιων περιστατικών.
  2. Παρέχοντας μέσω του ιατρού εργασίας που απασχολείται στην επιχείρηση, εφόσον ζητηθούν, συμβουλές και σχετική πληροφόρηση σε θύματα βίας και παρενόχλησης, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής παρενόχλησης, καθώς και σε θύματα ενδοοικογενειακής βίας.
  3. Αναλαμβάνοντας ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του προσωπικού σε θέματα ισότητας των εργαζομένων, πρόληψης της βίας και παρενόχλησης στην εργασία.
  4. Λαμβάνοντας υπόψη τις υποδείξεις του Τεχνικού Ασφαλείας, στο πλαίσιο των συμβουλευτικών αρμοδιοτήτων του τελευταίου ως προς την επίβλεψη των συνθηκών εργασίας. Μεταξύ άλλων, ο Τεχνικός Ασφάλειας εξετάζει τη τεχνική/κτηριακή υποδομή κάθε εγκατάστασης, ιδίως σε χώρους που ενέχουν υψηλή επικινδυνότητα σε σωματική και λεκτική βία και από τρίτους (π.χ. χώροι υποδοχής συνεργατών) και προτείνει μέτρα για την αντιμετώπιση πιθανών κινδύνων μέσω αναδιάταξης των χώρων υποδοχής, λειτουργίας εξόδου/ων κινδύνου, εγκατάστασης ειδοποίησης έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευσης του προσωπικού φύλαξης κ.ά.
  5. Ενθαρρύνοντας ανοικτή επικοινωνία με τη διοίκηση και τους άμεσα προϊσταμένους για την επίλυση και την εξομάλυνση των συγκρούσεων και των διαφωνιών και καλλιεργώντας εργασιακό κλίμα, όπου ο σεβασμός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια είναι βασικές αξίες.        
  6. Καθιερώνοντας αποφυγή υπερβολικού φόρτου εργασίας που οδηγεί σε άγχος και επαγγελματική εξουθένωση – παράγοντες που μπορεί να ευνοήσουν επιθετικές συμπεριφορές.
  7. Εξασφαλίζοντας σαφείς ρόλοι και καθήκοντα, εξασφάλιση ότι οι εργαζόμενοι έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση και την απαιτούμενη πληροφόρηση για να ασκήσουν τα καθήκοντά τους ιδιαίτερα σε θέσεις εργασίας που δοκιμάζονται σε μεγάλο βαθμό οι ψυχικές αντοχές.
  8. Ενθαρρύνοντας αποφυγή μοναχικής εργασίας.
  9. Ρυθμίζοντας τις βάρδιες λαμβάνοντας υπόψη ιδιαίτερες ανάγκες των εργαζομένων (π.χ. νέες μητέρες, μεγάλης ηλικίας εργαζόμενοι, εργαζόμενοι με χρόνιες παθήσεις).
  10. Δημιουργώντας Προγράμματα Προαγωγής της Υγείας: συντονισμένες δράσεις για την ευαισθητοποίηση των εργαζομένων σε υγιεινά πρότυπα συμπεριφοράς (αποφυγή εξαρτήσεων, υγιεινή διατροφή, άσκηση, κ.ά ) αλλά και σε ζητήματα πολιτικών των χώρων εργασίας που αφορούν μεγάλης ηλικίας εργαζόμενους, νέους εργαζόμενους, εργαζόμενους με χρόνιες παθήσεις, εκπαίδευση /κατάρτιση κ.ά.), πραγματοποιώντας σεμινάρια με ειδικούς ψυχικής υγείας παροτρύνοντας τη συμμετοχή των εργαζομένων σε αυτά.
  11. Στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής της ευθύνης εξετάζει και δύναται να αποδέχεται προτάσεις χορηγιών και υποστήριξης δράσεων που σκοπό έχουν την καταπολέμηση της βίας και παρενόχλησης και την εμπέδωση της ισότητας των ατόμων χωρίς διακρίσεις.
  12. Λαμβάνοντας τα αναγκαία κατά περίπτωση μέτρα σε βάρος των καταγγελλόμενων για περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρούσα, αλλάζοντας όπου απαιτείται ενδεικτικά αναφερόμενα, την επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων, τις βάρδιες, το ωράριο εργασίας, τη θέση εργασίας, τις αρμοδιότητες, τις τεχνικές υποδομές.
  13. Προστατεύοντας την απασχόληση και υποστηρίζοντας τους Εργαζομένους θύματα ενδοοικογενειακής βίας, με κάθε πρόσφορο κατά περίπτωση μέτρο ή εύλογη προσαρμογή.
  14. Υιοθετώντας την παρούσα Πολιτική και θεσπίζοντας διαδικασία εσωτερικής διαχείρισης καταγγελιών περιστατικών βίας και παρενόχλησης στην εργασία, και ορίζοντας τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού ως πρόσωπο αναφοράς («σύνδεσμο»), εντός της Εταιρείας, αρμόδιο για να καθοδηγεί και να ενημερώνει τους Εργαζόμενους για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία, σύμφωνα με τα άρθρα 8 επόμενα της παρούσας.
  15. Ενθαρρύνοντας και διευκολύνοντας τη διαδικασία των καταγγελιών λαμβάνοντας παράλληλα μέτρα για ψυχολογική υποστήριξη των καταγγελλόντων.
  16. Λαμβάνοντας μέτρα για την προστασία από θυματοποίηση ή αντίποινα των καταγγελλόντων, θυμάτων και μαρτύρων.
  17. Αξιολογώντας σε τακτική βάση την αποτελεσματικότητα των εφαρμοζόμενων προληπτικών μέτρων και των μέτρων αντιμετώπισης με τη συμμετοχή των εργαζομένων.
  18. Λαμβάνοντας μέτρα για την αναθεώρηση/επικαιροποίηση της μελέτης εκτίμησης κινδύνου όταν εντοπίζονται νέοι κίνδυνοι ή ελλιπή προληπτικά μέτρα.
  19. Προβαίνοντας σε ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του προσωπικού, τοποθετώντας σε εμφανές σημείο τα στοιχεία των αρμοδίων διοικητικών αρχών, στις οποίες έχει δικαίωμα να προσφύγει κάθε θιγόμενο πρόσωπο (Επιθεώρηση Εργασίας, Συνήγορος του Πολίτη). Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία καθιστά γνωστή στο προσωπικό την τηλεφωνική γραμμή καταγγελιών ΣΕΠΕ 15512 και την τηλεφωνική γραμμή εξυπηρέτησης πολιτών 1555, καθώς επίσης και την υπηρεσία άμεσης ψυχολογικής υποστήριξης και συμβουλευτικής των γυναικών θυμάτων έμφυλης βίας που ανταποκρίνεται στη Γραμμή SOS 15900 της ΓΓΔΟΠΙΦ.

8. Διαχείριση εσωτερικών καταγγελιών. Διαδικασία υποδοχής και εξέτασης καταγγελιών περιστατικών βίας και παρενόχλησης στην εργασία

Η Εταιρεία εφαρμόζει διαδικασία υποδοχής και εξέτασης των καταγγελιών Εργαζομένων για περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία, με τρόπο αμερόληπτο και κατά τρόπο που διασφαλίζει την εμπιστευτικότητα των παρεχόμενων πληροφοριών και των προσωπικών δεδομένων των θυμάτων, των καταγγελλόμενων και ενδεχομένως άλλων εμπλεκομένων προσώπων, διασφαλίζοντας περαιτέρω την προστασία του θύματος και τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, σύμφωνα με τα κατωτέρω.

8.1 Βασικές αρχές

(α) Η Εταιρεία δεσμεύεται για την άμεση διαχείριση των καταγγελιών που λαμβάνει, για την έρευνα και εξέταση των καταγγελλόμενων, καθώς και για τη λήψη άμεσων μέτρων για την προστασία των θυμάτων.

(β) Η Εταιρεία μεριμνά μέσω της παρούσας Πολιτικής για τη συλλογή και διερεύνηση όλων των αποδεικτικών στοιχείων και πληροφοριών που σχετίζονται με κάθε υποβληθείσα καταγγελία Εργαζομένου με σκοπό την παροχή ευλόγως τεκμηριωμένης απάντησης και την υιοθέτηση των ενδεδειγμένων μέτρων αντιμετώπισης περιστατικών βίας και παρενόχλησης στην εργασία, εφόσον απαιτηθεί.

(γ) Η Εταιρεία διασφαλίζει ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης και ασφάλειας για όλους τους Εργαζομένους και για τον λόγο αυτό τους ενθαρρύνει να υποβάλουν καταγγελίες «καλή τη πίστει» για κάθε είδους περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία ή/και ακόμα ενδοοικογενειακής βίας, τα οποία υφίστανται οι ίδιοι ή που υποπίπτουν στην αντίληψή τους, τα οποία συνιστούν ταυτόχρονα παράνομες αξιόποινες πράξεις με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και τα κανονιστικά της κείμενα. Η Εταιρεία ενημερώνει το θιγόμενο πρόσωπο ότι μπορεί, σε οποιαδήποτε φάση της διαδικασίας που ακολουθείται εντός της επιχείρησης να υποβάλλει επίσης καταγγελία στις αρμόδιες διοικητικές αρχές στο πλαίσιο αρμοδιότητάς τους (Επιθεώρηση Εργασίας και Συνήγορο του Πολίτη) και δικαστικές αρχές, κατ’ επιλογή του.

(δ) Η ανωνυμία και τα προσωπικά δεδομένα των καταγγελλόντων/καταγγελλόμενων προστατεύονται ενώ η Εταιρεία διασφαλίζει ότι σε καμία περίπτωση δεν διακυβεύεται η παρούσα θέση των καταγγελλόντων στην Εταιρεία ή η μελλοντική τους εξέλιξη στην Εταιρεία λόγω των υποβαλλόμενων καταγγελιών.

(ε) Δημιουργούνται ασφαλείς και εύκολα προσβάσιμοι δίαυλοι επικοινωνίας για την υποδοχή των καταγγελιών, καθώς και τον προσδιορισμό των αρμοδίων προσώπων εντός της επιχείρησης για την παραλαβή και την εξέταση των καταγγελιών και την ενημέρωση των καταγγελλόντων.

(στ) Οι καταγγελίες πραγματοποιούνται με κριτήριο αφενός τη συμμόρφωση και τήρηση του κάθε φορά ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και αφετέρου την ανάγκη διασφάλισης των συμφερόντων της Εταιρείας και των Εργαζομένων της, χωρίς την υπόσχεση καταβολής ή ύπαρξης οποιουδήποτε ανταλλάγματος προς τον καταγγέλλοντα.

(ζ) Οι καταγγελίες αντιμετωπίζονται με σεβασμό ιδίως στις αρχές του σεβασμού της προσωπικότητας, της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, της εμπιστοσύνης, της διαφάνειας και της επαγγελματικής ευσυνειδησίας και με αμεροληψία. Στο πλαίσιο αυτό η Εταιρεία: (i) διερευνά τις καταγγελίες με επιμέλεια, χωρίς προκατάληψη και χωρίς διάκριση, (ii) ανταποκρίνεται χωρίς καθυστέρηση, με προσοχή σε κάθε καταγγελία, (iii) καταβάλλει κάθε προσπάθεια και εξαντλεί κάθε δυνατότητα άμεσης διευθέτησης της καταγγελίας, (iv) δεν αντιδικεί η ίδια με τον καταγγελλόμενο ή με τον καταγγέλλοντα, (v) δεν προβαίνει σε αντίποινα ή σε δυσμενή μεταχείριση εις βάρος του θιγόμενου μέλους .
(η) Επί διαπίστωσης παραβάσεων απαιτείται η συνεργασία και παροχή κάθε σχετικής πληροφορίας στις αρμόδιες αρχές, εφόσον ζητηθεί.

Η Εταιρεία υποχρεούται να συνεργάζεται με κάθε αρμόδια αρχή η οποία, είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν υποβολής αιτήματος από θιγόμενο πρόσωπο, στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς της αιτείται την παροχή στοιχείων ή πληροφοριών τα οποία παρέχουν άμεσα σε αυτήν. Προς το σκοπό αυτό τα όποια στοιχεία συγκεντρώνουν, σε κάθε μορφή, διατηρούνται σε σχετικό φάκελο επί πενταετία, τηρουμένων των διατάξεων του ν. 4624/2019 (Α΄137). 

8.2 Αντικείμενο καταγγελιών

8.2.1 Οι υποβαλλόμενες καταγγελίες αφορούν περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία ή/και περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας εφόσον αυτά επηρεάζουν ή δύναται να επηρεάσουν την ψυχική και σωματική κατάσταση του Εργαζομένου και συνακόλουθα έχουν άμεση επίδραση στην επαγγελματική του απόδοση και εξέλιξη.

8.2.2 Η Εταιρεία ενθαρρύνει τους Εργαζομένους σε υποβολή καταγγελιών υπό την προϋπόθεση της ειλικρινούς και εύλογης πεποίθησης ότι έχουν διαπραχθεί, επαπειλούνται ή είναι πολύ πιθανό να διαπραχθούν πράξεις βίας ή παρενόχλησης, λαμβάνοντας υπόψη τη γενικότερη συμπεριφορά και τον χαρακτήρα του καταγγελλόμενου. Το αντικείμενο των καταγγελιών δεν καλύπτει απλές φήμες που δεν συνδέονται με κανένα γεγονός, στοιχεία ή αποδείξεις.

8.2.3 Στην περίπτωση που οι καταγγελλόμενες πράξεις υπόκεινται σε νομική διαδικασία, η οποία προβλέπεται στην ισχύουσα νομοθεσία, θα αποστέλλεται στην αρμόδια υπηρεσία της Εταιρείας για περαιτέρω διερεύνηση και σχετικό χειρισμό, με βάση τα ισχύοντα κάθε φορά στα κανονιστικά της κείμενα.

9. Ανωνυμία καταγγέλλοντος

9.1 Η Εταιρεία ενθαρρύνει, χωρίς να αποκλείει εκ των προτέρων, τις επώνυμες καταγγελίες. Οι ανώνυμες καταγγελίες καθιστούν το έργο της αναλυτικής διερεύνησης εξαιρετικά δύσκολο ή και αδύνατο, λόγω της δυσκολίας παροχής στοιχείων από έναν ανώνυμο καταγγέλλοντα (π.χ. συνομιλία, συνάντηση για την παροχή διευκρινίσεων κατά τη διάρκεια της διερεύνησης) αλλά και λόγω της δυσκολίας αξιολόγησης της αξιοπιστίας των καταγγελιών. Οι ανώνυμες καταγγελίες διερευνώνται λαμβάνοντας υπ’ όψη, μεταξύ άλλων, τη σοβαρότητα του ζητήματος και την πιθανότητα επαλήθευσης της καταγγελίας.

9.2 Οι υποβαλλόμενες ανώνυμες καταγγελίες εξετάζονται ανάλογα με το βαθμό τεκμηρίωσής τους.

9.3 Η αναφορά στην καταγγελία σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα βάσει του εκάστοτε ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου (δεδομένα που αφορούν σε φυλετική ή εθνοτική καταγωγή, πολιτικά φρονήματα, θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, γενετικά και βιομετρικά δεδομένα, υγεία, σεξουαλική ζωή και γενετήσιο προσανατολισμός) πρέπει να αποφεύγεται, εκτός αν συνδέεται άμεσα με το αντικείμενο της καταγγελίας. Σε αντίθετη περίπτωση, οι συγκεκριμένες πληροφορίες θα διαγράφονται.

9.4 Η Εταιρεία δεσμεύεται να διατηρήσει την ανωνυμία του καταγγέλλοντος και να μην πραγματοποιήσει ενέργειες που ενδεχομένως να έχουν ως αποτέλεσμα την αποκάλυψη της ταυτότητάς του. Ωστόσο, η αποκάλυψη της ταυτότητας του καταγγέλλοντος ενδέχεται να απαιτηθεί από δικαστική ή νομική διαδικασία, στο πλαίσιο της διερεύνησης της υπόθεσης.

10. Προστασία καταγγέλλοντος και καταγγελλόμενου

10.1. Οι καταγγελίες πρέπει να γίνονται «καλή τη πίστει». Η Εταιρεία δεσμεύεται να προστατεύσει τους Εργαζομένους της, οι οποίοι καλόπιστα υπέβαλαν καταγγελία, από:

  1. τυχόν πράξεις αντιποίνων όσον αφορά την παρούσα θέση τους και τη μελλοντική επαγγελματική τους εξέλιξη. Σημειώνεται, ότι η Εταιρεία δεν ανέχεται και απαγορεύει κάθε είδους αντίποινα και περαιτέρω θυματοποίηση του θιγόμενου Εργαζόμενου και θα λάβει κάθε ενδεδειγμένο μέτρο για την προστασία του,
  2. κάθε άλλου είδους διάκριση ή οποιουδήποτε είδους δυσμενή μεταχείριση,
  3. πράξεις ή συμπεριφορές στοχοποίησης εκ μέρους του αρμόδιου οργάνου για την παραλαβή και εξέταση της καταγγελίας τους. Ομοίως, σε περίπτωση που η εξέταση της καταγγελίας δεν καταλήξει σε απόδειξη της καταγγελλόμενης συμπεριφοράς, προβλέπεται ότι δεν θα υπάρχουν επιπτώσεις για το πρόσωπο που πραγματοποίησε καλόπιστα την αναφορά/καταγγελία.

10.2 Σε περίπτωση που ο καταγγέλλων συμμετείχε στο γεγονός ή την πράξη που καταγγέλλεται, δεν απαλλάσσεται των ευθυνών του, αλλά θα συνεκτιμηθεί η συνεισφορά του στον εντοπισμό και τη διερεύνηση παρατυπιών, παραλείψεων ή αξιόποινων πράξεων.

10.3 Τα άτομα τα οποία περιλαμβάνονται στις καταγγελίες (καταγγελλόμενοι) έχουν το δικαίωμα να ενημερωθούν για την καταγγελλόμενη πράξη και για τα άτομα τα οποία έχουν πρόσβαση στα δεδομένα που περιλαμβάνονται στην καταγγελία στο πλαίσιο της εξέτασής της. Ωστόσο, εφόσον υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ότι η παραπάνω ενημέρωση θα μπορούσε να παρακωλύσει τη διερεύνηση της υπόθεσης και τη συλλογή των απαραίτητων αποδεικτικών στοιχείων, η ενημέρωση των ατόμων που αφορά η αναφορά/καταγγελία μπορεί να αναβληθεί μέχρις ότου να πάψει να υφίσταται αυτός ο κίνδυνος.

11. Αρμόδια Αρχή για την υποβολή καταγγελιών – Διαδικασία υποβολής καταγγελιών

Η Εταιρεία ορίζει ως αρμόδια Αρχή, υπεύθυνη για την παραλαβή, διαχείριση και εξέταση καταγγελιών τον εκάστοτε Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού. Το όργανο αυτό οφείλει να συνεργάζεται και να παρέχει κάθε σχετική πληροφορία στις αρμόδιες διοικητικές ή δικαστικές Αρχές, εφόσον ζητηθεί.

Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού δηλώνει και εγγυάται αφενός την τήρηση του απορρήτου και της ασφάλειας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία μπορούν να περιέλθουν σε γνώση του κατά την ενάσκηση της ως άνω αρμοδιότητάς του και αφετέρου τη συμμόρφωσή του με τους εφαρμοστέους νόμους και κανονισμούς σχετικά με την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

11.1 Οι καταγγελίες μπορούν:
 

  1. Να υποβληθούν απευθείας σε έντυπη μορφή στον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού.
  2. Να αποσταλούν στην ηλεκτρονική διεύθυνση policy@uni-pharma.gr
  3. Να υποβληθούν μέσω της πλατφόρμας ανώνυμων καταγγελιών, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω ηλεκτρονικής διεύθυνσης.
  4. Να αποσταλούν ταχυδρομικά στην έδρα της Εταιρείας, υπ’ όψη του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού, με την ένδειξη «Εμπιστευτικό».

12. Διαχείριση, αξιολόγηση καταγγελιών

12.1 Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού τηρεί αρχείο, το οποίο περιέχει για κάθε καταγγελία τα εξής στοιχεία: (i) αριθμό, θέμα, κατηγορία και προέλευση, (ii) πληροφορίες σχετικά με τη διερεύνηση της καταγγελίας, και (iii) τελικό αποτέλεσμα της διερεύνησης και των ενεργειών.

12.2 Μετά την παραλαβή της καταγγελίας αρμόδια για την εξέταση των καταγγελιών είναι η Επιτροπή Αξιολογήσεως Καταγγελιών, η οποία συγκροτείται από τη Διοίκηση της εταιρείας, ειδικά εν όψει της συγκεκριμένης περίπτωσης (ad hoc), και αποτελείται από τρεις (3) εργαζομένους της επιχείρησης, οι οποίοι δεν είναι ούτε καταγγέλλοντας ούτε καταγγελλόμενοι. Η Επιτροπή Αξιολόγησης Καταγγελιών:

  1. Ενημερώνει άμεσα τον καταγγέλλοντα για την παραλαβή της καταγγελίας του παρέχοντας σε αυτόν σχετική βεβαίωση παραλαβής (έγχαρτη ή ηλεκτρονική) καθώς και για το αποτέλεσμα του σχετικού ελέγχου μετά το πέρας του, εάν αυτό είναι εφικτό, αλλά και κατά τη διάρκεια του ελέγχου εάν αυτό ζητηθεί από τον καταγγέλλοντα.
  2. Αξιολογεί καταρχήν τη σοβαρότητα και αξιοπιστία της καταγγελίας. Εφόσον η καταγγελία κρίνεται από την Αρμόδια Αρχή ιδιαίτερα σοβαρή ενημερώνει εντός πέντε (5) ημερών τη Διοίκηση. Στην περίπτωση που μια καταγγελία θεωρηθεί κακόβουλη ή κακόπιστη ή άνευ τεκμηρίωσης, τότε αυτή αρχειοθετείται, και δεν ακολουθεί περαιτέρω διερεύνηση, κατόπιν σχετικής ενημέρωσης του καταγγέλλοντος. Η Εταιρεία ωστόσο ενδέχεται να ερευνήσει περαιτέρω κατά την κρίση της τις καταφανώς κακόβουλες καταγγελίες, τόσο ως προς τα κίνητρα, όσο και ως προς τους εμπλεκόμενους, προκειμένου να αποκατασταθεί η τάξη με κάθε νόμιμο τρόπο και μέσο.
  3. Διερευνά, εφόσον η καταγγελία θεωρηθεί βάσιμη, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τριάντα (30) μέρες, την καταγγελία και διαμορφώνει προτάσεις επίλυσης του θέματος. Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα πρέπει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη.
  4. Τηρεί πρακτικά όσον αφορά στα αποτελέσματα των ερευνών που έχει διενεργήσει σχετικά με υποβληθείσες καταγγελίες και ενημερώνει το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας μέσω αναφορών που της υποβάλλει ετησίως ή και όποτε κρίνει αναγκαίο, αναφορικά με όλες τις καταγγελίες που έχει δεχθεί και διαχειριστεί στη διάρκεια του έτους.
  5. Για τη διατήρηση της ασφάλειας στο χώρο εργασίας και της αποτελεσματικότητας των ερευνών, η Εταιρεία μπορεί, μεταξύ άλλων, να μετακινεί εργαζόμενους ή να τροποποιεί το ωράριο εργασίας τους, εν αναμονή του αποτελέσματος της έρευνας. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η μερική ή ολική πρόσβαση σε κτίρια ή/και εγκαταστάσεις μπορεί να μην επιτρέπεται.

12.3. Σε περίπτωση επαλήθευσης της καταγγελίας και διαπίστωσης παραβίασης επέρχονται οι συνέπειες του άρθρου 13 της παρούσας. Σε διαφορετική περίπτωση η καταγγελία αρχειοθετείται και ενημερώνεται σχετικά ο καταγγέλλων.

12.4. Σε περίπτωση που η καταγγελία σχετίζεται με πρόσωπο που εμπλέκεται στη διαδικασία διερεύνησής της ή κάποιο από τα πρόσωπα αυτά έχει σύγκρουση συμφερόντων, τότε το πρόσωπο αυτό θα απέχει από τη διερεύνηση της καταγγελίας και θα αντικαθίσταται μετά από έγκριση της Διοίκησης της Εταιρείας.

12.5. Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού (το πρόσωπο αναφοράς ή «σύνδεσμος») ενημερώνει τους Εργαζομένους αναφορικά με την παρούσα Πολιτική και τις σχετικές διαδικασίες.

13. Συνέπειες επί διαπίστωσης παραβιάσεων:

Η διαπίστωση τυχόν υπαίτιας παραβίασης των άρθρων της παρούσας και των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας που απαγορεύουν κάθε μορφής βίας και παρενόχλησης στην εργασία, έχει ως συνέπεια για τον καταγγελλόμενο τον χαρακτηρισμό της πράξης τους ως πειθαρχικό παράπτωμα κατά την έννοια των άρθρων 23, 24 και 25 του Κανονισμού Εργασίας της Εταιρείας με περαιτέρω συνέπεια την εκκίνηση της προβλεπόμενης στις σχετικές διατάξεις του πειθαρχικής διαδικασίας εις βάρος του υπαίτιου και την επιβολή των προβλεπόμενων στον Κανονισμό πειθαρχικών ποινών (παρατήρηση, σύσταση, επίπληξη, πρόστιμο, αποχή από την εργασία ακόμα). Εκτός από τις πειθαρχικές κυρώσεις ενδέχεται να γίνει αλλαγή στη θέση και στο ωράριο εργασίας, τον τόπο ή τον τρόπο παροχής εργασίας, ακόμη και καταγγελία της σύμβασης εργασίας. Η πειθαρχική δίκη είναι ανεξάρτητη από τυχόν ποινική δίκη που θα εκκινήσει.

Σε κάθε περίπτωση ο παραβάτης ενδέχεται να υπέχει και ποινικής φύσεως ή αστικής φύσεως ευθύνη, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία.

Η παρούσα πολιτική εφαρμόζεται παράλληλα με την κείμενη γενική νομοθεσία για την προστασία της προσωπικότητας του εργαζόμενου και δεν επηρεάζει τα νόμιμα δικαιώματα του σε επίπεδο αστικής και ποινικής νομοθεσίας αλλά και τα δικαιώματα υποβολής καταγγελίας ενώπιον των αρμόδιων αρχών. 

14. Τήρηση αρχείου

Η Εταιρεία τηρεί στη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού της Εταιρείας, είτε σε ηλεκτρονική είτε σε έγχαρτη μορφή, αρχείο με τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις καταγγελίες που λαμβάνει, καθώς και τα έγγραφα που σχετίζονται με κάθε μία από αυτές, από το χρόνο της υποβολής τους και για ελάχιστη περίοδο πέντε (5) ετών από την ημερομηνία που περιήλθε κάθε στοιχείο στην κατοχή του, τηρουμένων των διατάξεων του Ν. 4624/2019. Αυτό το χρονικό διάστημα είναι αναγκαίο για την αποτελεσματική διαχείριση των καταγγελιών και την ορθολογική αντιμετώπιση των θεμάτων που ανακύπτουν, περιλαμβανομένων των διαδικασιών αξιολόγησης και ανάλυσης των περιστατικών με σκοπό την αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών και την πρόληψη συναφών περιστατικών στο μέλλον, ιδίως σε περιπτώσεις που χαρακτηρίζονται από τακτή επαναληψιμότητα. Η περίοδος πέντε (5) ετών κρίνεται απολύτως αναλογική σε σχέση με τους ως άνω σκοπούς και συμπίπτει με τον νόμιμο χρόνο παραγραφής απαιτήσεων από αδικοπραξία. 

15. Προσωπικά Δεδομένα

15.1 Κάθε επεξεργασία προσωπικών δεδομένων υπό την παρούσα Πολιτική πραγματοποιείται σύμφωνα με την σχετική εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων. Τα δεδομένα όλων των εμπλεκομένων προστατεύονται και υπόκεινται σε επεξεργασία με μόνο σκοπό να εξακριβωθεί η βασιμότητα ή μη της συγκεκριμένης αναφοράς/καταγγελίας και να διερευνηθεί το συγκεκριμένο περιστατικό.

15.2 Σε περίπτωση που όσοι περιλαμβάνονται στην καταγγελία δεν ενημερωθούν άμεσα για το περιεχόμενο αυτής, προκειμένου να μην προβούν σε ενέργειες παρακώλυσης της έρευνας, οι λόγοι της σχετικής καθυστέρησης θα πρέπει να αποτυπωθούν εγγράφως και το έγγραφο να καταχωρηθεί στο φάκελο της υπόθεσης.

15.3 Πρόσβαση στα δεδομένα που περιλαμβάνονται στις καταγγελίες για τους σκοπούς της εξέτασης ή της διαχείρισης των καταγγελιών μπορούν να έχουν μόνο όσοι εμπλέκονται στη διαχείριση και διερεύνηση του εκάστοτε περιστατικού. Επίσης, πρόσβαση στα δεδομένα που περιλαμβάνονται στις αναφορές/καταγγελίες μπορούν να έχουν τα άτομα που περιλαμβάνονται στην καταγγελία, οι μάρτυρες και οποιοσδήποτε άλλος έχει έννομο συμφέρον. Όταν επιτρέπεται η πρόσβαση αποκρύπτονται τα στοιχεία του καταγγέλλοντος και των μαρτύρων, εκτός αν αυτοί έχουν δώσει ρητή συγκατάθεση καθώς και αν αποδείχθηκε ότι η αναφορά/καταγγελία ήταν κακόβουλη.

15.4 Η Εταιρεία λαμβάνει όλα τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

16. Τελικές Διατάξεις

16.1 Η παρούσα Πολιτική επισκοπείται σε ετήσια βάση και αναθεωρείται όποτε παραστεί ανάγκη. Την ευθύνη της προετοιμασίας, της εποπτείας της, της ορθής εφαρμογής της και της πρότασης των αναθεωρήσεών της την έχει η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού. Όλα τα ερωτήματα που σχετίζονται με την εκτέλεση ή την ερμηνεία αυτής της πολιτικής, τη συμβουλευτική καθοδήγηση για ζητήματα που αφορούν στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης στους χώρους εργασίας, θα πρέπει να υποβάλλονται στην Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού της Εταιρείας.

Αθήνα, 11η Ιουνίου 2024